Kom på mig själv häromdagen att jag är rätt bra på att dela med mig av läsvärda artiklar och sånt jag gillar på jobbet. Där har vi Yammer, en twitterliknande tjänst för företag, den brukar jag spamma med alla mina favoritartiklar, blogginlägg och annat jag tycker behöver spridas på jobbet.
Men varför sprider jag inte på bloggen också? Det kan ju faktiskt finnas andra än mina stackars kollegor som är intresserade av vad jag tycker om. Så här kommer en sammanfattande lista på läsvärdheter från de senaste veckorna*
- Why Storytelling and Social media need each other to survive – ganska självklart men bra formulerat
- IT-folk visa en annan sida av er – träffsäkert av Helene Bolander (aka Karriärmorsan) om hur det borde vara att jobba med IT
- Fokusera på behoven – inte önskemålen – Bra krönika i Computer Sweden om kundbehov och innovation. Fråga inte användarna efter lösningen, fråga vad de har för behov.
- Svenskarna slösar bort sin arbetstid – artikel i DN ekonomi om vad dålig informationsstruktur egentligen kostar. Får mig också att tänka på boken Jävla skitsystem som jag fortfarande inte har läst (men lovar att läsa snart)
- Varumärket – ett högt värderat, ovärderat värde – Gästinnlägg på the Brand Man av Peter Bunge Meyer om att man måste börja värdera ett varumärke i pengar. Gillar speciellt slutraden.
- Why women rule the internet – Lite hårda fakta om varför det är kvinnor som driver på utvecklingen inom e-commerce och sociala medier och varför företag ska tänka på det
*för den som är orolig kan jag försäkra er om att jag inte kommer sluta posta dåliga dagens outfit till förmån för länklistor som jag hoppas ska ge mig credd och länkjuice (vilket vidrigt ord)