Tips från coachen – så håller du låda

För ett tag sedan höll jag en presentation av hur vi på mitt företag jobbar med sociala medier för ett antal marknadsförare och kommunikatörer i försäkringsbranschen. Det var första gången jag höll en presentation på 1,5 timme alldeles själv och jag var såklart jättenervös innan – prata offentligt är inte direkt det jag är bäst på.

Så innan skickade jag ut ett litet nödrop på twitter om det fanns nån vänlig själ som kunde hjälpa mig och ge mig lite bra tips på hur man håller en bra presentation.

Som vanligt på twitter är ju folk jättegenerösa och hjälpsamma och jag fick flera svar. Bland annat av Magnus Höij på Internetworld som gav mig en egen liten föreläsningssession.

Reslutatet blev ju  jättebra och jag lyckades hålla hela presentationen och fick faktiskt mycket positiv feedback. Så här tänkte jag dela med mig av tipsen ifall det finns fler som jag som inte tycker att det här med presentationer är det roligaste som finns.

Så håller du låda

  1. Tro på dig själv – det viktigaste av allt. Det hjälper förstås om man kan det man pratar om och eftersom jag kunde mitt ämne kände jag mig säker och kunde slappna av.
  2. Be aldrig om ursäkt – mycket bra råd som jag inte har tänkt på innan men att börja med att be om ursäkt för att man kanske är där i nån annans ställe är ett big no no.
  3. tänk ut din story – folk minus 1 – 2 grejer, into mer. Jag försökte bygga min story enligt filmmanus-principen. Ett spännande anslag, sen en kronologisk historia och avsluta med klimax.
  4. Början är det viktigaste – förbered det extra. Jag lyckades få till en bra start på min presentation och då gick resten bra också.
  5. Slutet är också viktigt – ha en bra punchline, summering.
  6. Presentation med Bilder, inte text – jag tog bort nästan all text ur min presentation, dels för att det stör koncentrationen och för att det inte flyter så bra om man börjar försöka läsa innantill. Använd text som stödord – inte läsmanus.
  7. Få folk att skratta – gärna någon anekdot, rolig historia.
  8. Rör på dig, stå inte still.
  9. Blanda in publiken: titta på den, fråga den, knyt gärna an till dem som sitter där. Jag började min presentation med en utfrågning av publiken, jag tror att det gjorde att de blev lite mer intresserade.
  10. Youtubeklipp – jag använde mig av två youtubeklipp, det gör att man får en liten paus i allt pratande men tekniken strulade lite såklart eftersom ljudet inte funkade först. Men sånt får man räkna med.
Ett annat tips som jag fick av @petrametra och som var otroligt bra var
Tänk att du pratar för en snäll person som är intresserad av vad du har att säga
Sen har jag ett eget tips att dela med mig av. Var dig själv. Försök inte hålla en föreläsning som någon annan, prata som du pratar och tänk som du tänker – ärlighet är bra och det tar mindre energi att vara sig själv än att försöka vara som nån annan.
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Bra o enkla saker!
    Gillar!

    Svara

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

