De flesta utanför mediebubblan skiter nog i #ajour

Jag hade inte tänkt skriva nåt men jag var tvungen att göra ett litet utlägg längre än 140 tecken.

/Här kommer en recap till de av mina läsare som inte twittrar/

För ett par dar sen lanserades något som av de inblandade beskrevs som något journalistiskt revolutionerande. Ett projekt som skulle vända upp och ner på den svenska mediescenen. Med mycket hysch hysch och smarta marknadsföringsmetoder hajpade de inblandade det här hemliga projektet till max…

/nu kan ni andra fortsätta läsningen/

…för att sedan lansera en blogg. Säkert en bra och mycket ambitiöst projekt men likväl en blogg.

Som ska revolutionera vad? hur?

Jag är säker på att intentionerna är goda och det finns säkert planer på projektets utveckling men för mig som potentiell läsare känns hela grejen som en förolämpning. Och här kommer kritiken som jag vet att jag inte är ensam om men som de inblandade verkar ha så otroligt svårt att förstå innebörden av.

Skapa inte förväntningar ni inte kan leva upp till.

Jag förstår att alla inblandade såklart vill skapa så mycket uppmärksamhet som möjligt kring sitt projekt, men med tanke på hur lång erfarenhet t ex Sofia Mirjamsdotter och Emanuel Karlsten har av sociala medier är jag faktiskt rätt förvånad över att de inte lever som de lär.

Jag ska fatta mig kort: ni dumförklarar er publik. De som ska läsa och kommentera och hjälpa er att utveckla projektet. Ni dumförklarar dem (oss). Lika mycket som gammelmedia (som ni själva gärna raljerar kring) dumförklarar sin publik genom att skriva för Nisse i Hökarängen.

Den stora fråga som infinner sig är : varför skulle jag över huvudtaget lägga min tid på det där?  Och den frågan hittar jag inget svar på.

Be honest and do good shit

Är det bekant? Att bygga luftslott funkar liksom inte om det största kapital man har är sin trovärdighet. Och trovärdigheten naggas rätt bra i kanten  om man bygger en hajp utan att ha nåt att backa upp den med.

Antingen har de medverkande i projektet hängt så mycket på twitter att de har fått en alldeles skev verklighetsuppfattning och tror att de gör nåt revolutionerande, eller så är de bara cyniska narcissister som ser till att få den uppmärksamhet de kan på de sätt de kan.

Jag hoppas nog på det första…

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Garvar glatt och högt här hemma!

    Svara

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

