Var är brudarna?

Om ordens makt och vår förväntan.

Idag var det en tweet som väckte mig ur min halvslummer på pendeltåget. Fast jag har bestämt mig för att sluta engagera mig i saker så kan jag inte låta bli att skriva ett blogginlägg om saken.

Idag släpps nämligen Internetworlds entreprenörslista. En lång lista med namn på män som enligt tidningen är de hetaste (manliga) entreprenörerna inom webbranschen just nu.
So far so good.

Att det är idel män på listan är kanske inte så förvånande. Det är så det brukar vara, men det som fick igång mig var frågan. Var är tjejerna? Säkert i sig en helt oskyldig fråga (inget ont om @bjornlilja det är inte honom jag vill åt här) , som skulle kunna ha ställts i formen ”varför är det så få tjejer på listan”? Men i den formen ”var är ni”? Blev det istället en provokation – för i påståendet ligger underförstått två saker

  1. Att det inte finns några kvinnliga entreprenörer eller
  2. Att kvinnliga entreprenörer måste göra något för att ta sig in på listan (eg de är inte lika bra som de manliga entreprenörerna)
Det var min första tanke – och insikten – att hur man säger något talar om även hur man tänker. Orden i sig är bärare av våra föreställningar, både hos den som läser och hos den som skriver. Och problemet blir då att om vi inte reflekterar över hur vi uttrycker oss så fortsätter vi att reproducera en värld som vi kanske inte vill ha. En värld där det finns entreprenörer och kvinnliga entreprenörer (ungefär som fotboll och damfotboll).

Min andra tanke var förstås varför? Varför är alla namnen på listan män?

Det är förstås omöjligt att hitta ett helt säkert svar på det men jag gör några antaganden.
På internetworld kan jag läsa att urvalet har gått till så att kandidaterna har valts ut baserat på tips från ett stort antal kontakter från inkubatorer, entreprenörsnätverk och riskkapitalister. De har alltså fått nominera sina favoriter till listan.  Men hur många riskkapitalister är egentligen kvinnor och hur mycket av riskkapitalet går till kvinnliga entreprenörer?
Jag har googlat lite snabbt men hittar förvånansvärt lite info om riskkapital och genus
men i en av tillväxtverkets publikationer (april 2011)  kan jag läsa att 97 % av allt riskkapital går från män till män. Är det då speciellt konstigt att de entreprenörer som nomineras till listan är män som nomineras av män?
Antagande 1: Män nominerar män

Men var finns de kvinnliga entreprenörerna då?

Nu kommer det en massa tyckande och tänkande från mig (och ge mig gärna mothugg) men kan det vara så att kvinnor helt enkelt har sämre idéer än män?
Mitt svar är såklart nej.
Jag tror inte kvinnor är mindre kreativa eller har färre idéer.  Däremot tror jag att kvinnor har sämre förutsättningar att kunna förverkliga sina idéer och förutsättningarna heter pengar.

Jag läste igår en läsvärd och  lite provocerande text om Blondinbella där Unni Drougge hävdar att Blondinbella har förstört många tjejers liv. Men det ligger något i det hon skriver. Har Isabella Löwengrip lyckats för att hon haft bättre, mer kreativa idéer, mer drivkraft, den mest läsvärda bloggen?
Svaret är nej – hon har lyckats för att hon haft pengar och stöd till att kunna förverkliga sina idéer.

Jag hade kunnat skriva mer och längre om hur kvinnor är de som använder och driver på utvecklingen av sociala medier och e-handel och hur stor potential det finns och hur kreativiteten bubblar hos kreativa tjejer som inte får en krona i riskkapital.  Men jag tror jag stannar där med slutorden

– fråga inte var tjejerna är – fråga varför de inte syns.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Hej Anna

    Det är min tweet som du reagerade på så jag ska självklart kommentera ditt blogginlägg.

    Jag kan i efterhand förstå att formuleringen inte var optimal men jag kan verkligen bedyra att det enda jag reagerade på var det faktum att det var så få kvinnor på listan. Jag reflekterade inte alls över vad detta berodde på, utom möjligen att IT och i förlängningen webbutveckling (vilket naturligt dominerar denna lista) tyvärr fortfarande domineras av män.

    Min tweet var inte en pik mot kvinnor. Min tweet syftade inte på vad kvinnor gör och inte gör.

    Jag ber om ursäkt för att jag gjorde dig upprörd.

    Jag hade uppskattat om jag hade fått delta i den diskussion som följde och förklara mig istället för att hamna direkt i en bloggpost.

    Svara
  2. Hej Björn,
    Jag borde kanske ha förvarnat om mitt blogginlägg, samtidigt så är ju twitter ett publikt forum så jag tycker inte att min spinoff på en tweet behöver ursäktas.

    Däremot kan jag lova att jag inte tror att du menade något illa med din tweet, den hade kunnat komma från vem som helst.

    Men det är en retorik som går igen varje gång något sånt här kommer upp. Var är kvinnorna på SIME? Var är kvinnorna på entreprenörslistan? Var är de kvinnliga talarna på webbdagarna?

    Det handlar inte bara om att det finns fler män i IT och webb-branschen utan lika mycket om att kvinnorna inte får komma fram.

    Svara

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

