Man kan om man vill

Ursäkta för bloggpaus deluxe. Jag har skitmycket att göra på jobbet och just nu befinner jag mig i Abisko, nästan vid riksgränsen.

Jag är här eftersom vi sponsrar ett event – pure freeride camp – för skidentusiaster.

Jag hade redan innan bestämt mig för att jag inte skulle åka skidor. Face it, senast jag åkte skidor var på sportlovet i sexan, ungefär precis 20 år sedan. Dessutom är all åkning här off pist och jag har aldrig åkt off pist i hela mitt liv.

Men så kom jag hit och nog blev jag lite sugen. Och ALLA andra skulle ju åka skidor, och det fanns ju så coola skidkläder att  låna på testcentret och en liten tur skulle jag väl orka med?

Så det blev till slut så att jag iallafall hyrde skidor och säkerhetsutrustning (här måste man tydligen åka med ryggsäcken full av sändningsutrustning och snöskyffel och prylar ifall man skulle råka ut för en lavin. Hur smart låter det att utsätta sig för nåt sånt?) och så anmälde jag mig till en guidad off-pist visning.

Men jag kan lova att trots att jag inte åkt skidor på 20 år så var det inte skidåkningen som var det jobbiga. Det jobbiga var GÅ uppför berget med skidor och pjäxor på sig. Har ni en aning om vad skidor och pjäxor väger? Och det var så brant upp till toppen att det hade varit jobbigt att gå med vanliga skor.

Men jag gjorde det.

Och jag åkte ner också. Jag hade glömt hur härligt det var att åka skidor och när jag inte var livrädd för att åka in i ett träd eller råkade titta över ett stup så att jag fick svindel och dödsångest så var det riktigt riktigt underbart. Det var faktiskt skitkul på riktigt, trots den hemska uppförsklättringen och att det blåste och snöade på toppen och vi inte fick nån utsikt alls.

Jag är så stolt över att jag kom ner välbehållen och att jag faktiskt tyckte det var kul och inte hade glömt bort hur man åker skidor så nu bara måste jag göra om det. Igen och igen och igen.

Vem kunde tro att 5 timmars träning kunde vara så otroligt kul?

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Mitt 2011 | Raftsjö
  2. Skidresa bokad! « Raftsjö

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

