Bästa Londonguiden

Eller iallafall den ärligaste.

Fick en förfrågan på Twitter för ett tag sen om jag inte kunde sätta ihop en liten Londonguide. Och visst kan jag det!

Här delar jag med mig av mina allra bästa Londontips som såklart är testade och handplockade av moi. Jag kan ju inte garantera att ni gillar dem men jag gör det garanterat.

Afternoon tea

…är en alldeles underbar brittisk sed. Boka långt i förväg om du vill dricka té på något av de finare hotellen. Jag har försökt få bord på Claridges (fullbokat) men Landmark (där vi såg Justin Timberlake med entourage) var väldigt väldigt trevligt det med. Vi satt i över 3 timmar med te, finger sandwiches, kakor och scones och det var värt varenda liten krona. Lovely!

afternoon tea på Landmark

Marknader

Jag har varit på två av Londons marknader, Camden market som är kul om man gillar kitschiga och skumma prylar. Ibland kan det kännas lite för turistigt och hysteriskt men ser man förbi horderna av piercade teens och tishor med texten ”my mother went to London and all I got waws this lousy t-shirt” så kan det vara riktigt härligt. Förra gången jag var där fastnade jag på inspiral lounge där de serverar ekologisk öl och hemgjord glass (bloggens header är en bild därifrån). Väldigt organic och sjukt gott!

Mitt andra marknadstips är Borough market som är en matmarknad precis vid London bridge. Vi upptäckte den av en slump när vi följde lukten av grillat kött en gång. Och Borough market är som gjord för att äta sig igenom. Förutom alla stånd som säljer allt från bröd och pajer till kött, svamp, grönsaker och choklad finns mängder av matstånd med uppiggande färskpressade juicer,  falafel, jättelika bratwursts med surkål, grekiska hamburgare, stekt smält ost och mycket mycket mer.  Ett absolut Londonmåste!

dricker en supersmoothie på Borough market

Mathak

Britterna är ju inte direkt kända för sina kulinariska färdigheter men jag har ändå några små tips. Gourmet Burger Kitchen har hamburgare to die for! Jag skojar inte. Finns på några olika ställen i stan bland annat vid Covent Garden.

En annan liten pärla är cafét på Marks and Spencer vid Marble Arch, perfekt att starta shoppingdagen med en toast, fruktsallad och latte.

Och så ett litet tips på vägen, vill ni ha pommes beställ alltid chips, det är tjocka krispiga supergoda chunky pommes frites. Vi gjorde misstaget att beställa french fries vilket visade sig vara typ smala bleka coop-pommes direkt ur påsen i ugnen. Gör inte det misstaget.

Shopping

Mitt emot Marks and Spencer ligger Primark. Ett måste om man är i London tycker jag. Lite som Gekås (billigt) fast roligare. Sist jag var i London spenderade vi en och en halv dag på Primark. Var till och med tvungen att köpa en till (snorbillig) resväska eftersom den jag hade med inte rymde alla shoppingfynd.


några Primarkpåsar…

Bästa barnkläderna tycker jag GAP har, bra kvalitet, bra pris och inte minst snygga! Fler favoriter på Oxford Street är TopShop som är ett trevånings-modemecka och Dorothy Perkins som har massvis av snygga klänningar. För skor rekommenderar jag Clarks som är mycket billigare i England än hemma och Lily Whites som har mängder av sneakers och andra sportgrejer till outletpriser (ligger vid Piccadilly circus)

uppdatering: glömde ju en av de bästa affärerna ever! Uniqlo (finns lite överallt) har alldeles underbara baskläder. Bra kvalitet och passform och butiken är helt föredömligt färgkoordinerad med kläder i raka fina rader. Me like!

Dessutom måste man när man är i London shoppa på sig smink, krämer, schampo och sånt som är mycket billigare än hemma. Ska man satsa på typ två saker rekommenderar jag schampo och skor. Då har man definitivt fyndat.

I påsk är det dags för nästa Londontripp, då hoppas jag komma tillbaka med lite nya favoriter i bagaget…

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

