En verklighetsförvirrad högskola

För några år sedan avslutade jag min journalistutbildning på Södertörns högskola, en utbildning som var bra på många sätt, framförallt lärde jag mig tänka akademiskt och mina idéhistoriakunskaper har jag ständig nytta av i de mest otippade sammanhang.

Men utbildningen som då hette ”Samhällsstudier med praktisk journalistik” kändes redan då lite förlegad och många av de praktiska delarna var inte direkt verklighetsförankrade.

Jag minns speciellt en kurs i layout som vi hade, där vi inte fick tillgång till datasalen där photoshop var installerat (en speciell datasal som bara vissa speciellt utvalda mediestudenter hade tillgång till) och fick sitta och klippa och klistra i word. En surrealistisk upplevelse.

Vi hade även en kurs i något som jag tror kallades mediateknik där vi fick lära oss koda en hemsida i html. Och detta kära vänner var inte 1997 utan 2004. Tänk så mycket större nytta vi journaliststudenter hade haft av en kurs i säg, valfritt CMS.

I vilket fall som helst, det jag skulle komma till var att jag idag var inne på sh.se för att kolla in deras alumnisidor och kom av någon anledning in på sidan för programmet – journalistik med multimedia

En fråga – vad är multimedia och vem använder det uttrycket?

Jag jobbar ändå som webbredaktör så jag borde väl veta. Men ärligt talat så var det mååååånga år sedan jag hörde någon använda det ordet på annat sätt än som sarkasm över digitalt efterblivna.

Det här är iallafall Södertörns Högskolas definition av vad en multimediajournalist är

Studenterna på JMM blir multijournalister. De fördjupar sig i nya medier och lär sig gestalta ett komplext journalistiskt innehåll i interaktiva medier där text, bild, ljud och video samverkar. Som examensarbete gör JMM-studenterna ett multimedialt journalistiskt projekt. Programmet avslutas med en tio veckors journalistisk arbetsplatsförlagd praktik och leder fram till en fil kand med journalistik som huvudämne.

Och under vanliga frågor och svar hittar jag förklaringen till programmet

Vad är det speciella med JMM?
JMM är en journalistutbildning med inriktning mot journalistik på Internet.

Här kan ni läsa vad ämnet medieteknik innehåller för delmoment

Det intressanta är att trots att programmet enligt egen utsago ska utbildas för att behärska journalistik på internet saknas helt perspektivet av vad internet gör med journalistiken. Det är total fokus på journalisten som producent av material som ska konsumeras av en (förmodat hängiven?) publik.

I kursplanen hittar jag saker som ”internet-programmering” men ingenting som rör de verktyg som borde vara journalistens bästa vän. Alltså har jag tagit fram  förslag på några kurser till framtida journalistutbildningar

  • Crowdsourcing och läsarmedverkan – så gör du journalistik som är relevant
  • Grundkurs i wordpress – skapa din egen plattform
  • Omvärldsbevaka via twitter – vad surras det om just nu?
  • Spread the news – så använder du olika kanaler för att sprida ett budskap

Jag vill inte raljera, jag tycker att högskoleutbildningar fyller en stor och viktig samhällsfunktion. Men just praktiska utbildningar kanske ska överlåtas till folkhögskolor och yrkeshögskolor som faktiskt har en viss anknytning till hur marknaden ser ut och kan hänga med i samhällsförändringarna.

Vem behöver en journalist som är utbildad för ett medielandskap som inte längre finns?

 

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

