Nej tack bubblan

Jag blev inbjuden till en stängd grupp på Facebook vid namnet bubblan. Med en massa folk jag känner igen från twitter som diskuterade en massa saker som kunde ha diskuterats på twitter så jag förstod inte riktigt meningen med den gruppen, men jag gick med för att kolla läget.

Gruppens syfte var att återskapa ”Jaiku-bubblan” men eftersom jag aldrig höll på med Jaiku tror jag inte riktigt att jag var målgruppen för det där.

Jag tycker ändå det är intressant som fenomen att människor som dagligen diskuterar på twitter känner behovet av att diskutera samma saker fast i en kontrollerad miljo (stängd grupp). Och den enda anledningen jag ser till det är att man vill kontrollera vem som får delta i samtalet.

Men det slutar inte där. Idag gick jag in i bubblan som verkar vara en mycket aktiv grupp och möts av en tråd där en av bubbelmedlemmarna kritiserar en annan för att vara ett troll. Efter hur många dagar? Och 200 inbjudna gruppmedlemmar. Det säger något om hur högt i tak det är i den gruppen.

Så jag säger tack men nej tack till er klubb för inbördes beundran. Vill ni diskutera med mig finns jag på twitter.

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Guda

     /  november 21, 2010

    Jag var med i en sån klubb, på 90-talet. Då var e-postlistor hett, men kanalen/tekniken är ointressant.

    Där var trollen de vanliga provokatörerna som alltid sa nåt tok bara för lite utrymme, och jag orkade inte ge mig in i diskussionen nu som då för syftet verkade inte vara att säga nåt smart utan att få plats inne i vip-rummet.

    Min nörvaro resulterade dock i ett jobb så det
    var väl värt förnedringen.

    Svara
    • ja, det är klart man kan få fördelar av att vara med i en exklusiv klubb. Men jag har problem med att sälja min integritet. Tyvärr

      Svara
  2. Tror att det är positivt att kunna föra samtal i olika arenor och på olika nivåer. Tror inte alls att en arena utesluter eller ersätter en annan utan att det snarare berikar samtalet i stort.

    Din syn att Twitter vore en mindre kontrollerad miljö vet jag inte heller om jag vill instämma fullt i. Kontrollen är helt klart annorlunda, men på sitt vis också mer långtgående.

    Svara
    • Jag tror också det finns fördelar med olika kanaler, det jag inte gillar är att det ska vara något exklusivt för en grupp ”särskilt utvalda” när det egentligen inte är det. Det är skillnad om man startar en grupp för att man har ett särintresse t ex ”vi som är intresserade av sociala mediers utveckling” än om man startar en grupp för att återskapa nån slags ”stämning”. Det senare är bara nån fånig mellanstadiementalitet där man är ute efter att särskilja sig

      Svara
  1. Tweets that mention Nej tack bubblan « Raftsjö -- Topsy.com

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

