Personlighetstest vs mångfald

Jag började fundera när jag på kort tid såg flera personer utan någon som helst koppling till varandra ha med sin Myer-Briggs-profil i presentationer av sig själva.

Nu är det tydligt väldigt vanligt att man i rekryteringar använder sig av det populära MBIT-testet, och jag funderar på vad syftet med det är.

För ju mer man tänker på det desto mer osannolikt blir det att varje person skulle tillhöra en av 16 personlighetstyper, by default. Att det skulle finnas 16 olika personligheter och att man alltid i alla situationer skulle agera och reagera enligt mönstret för den typ man tillhör?

Kan man ens dela in mänskligheten i 16 olika ”typer” är det inte lite skallmätarvarning på det? Och vad är det som avgör vilken typ man blir, är det arv eller miljö? Och om det är miljö, borde då inte personlighetstypen kunna ändras över tid?

Jag skulle vilja veta hur forskarna ser på det här med personlighetstest. Kan man säga att de är vetenskapligt underbyggda och om de är det, vilken funktion fyller de?

Om jag bara ser till mig själv så trivs jag bättre i grupper som består av människor med olika social bakgrund. Jag blir väldigt obekväm i homogena grupper där alla har samma värderingar, världsbild och bakgrund. Jag vet inte varför, men så är det. Homogeniteten får mig alltid att känna mig annorlunda och i underläge och jag tror inte att jag är helt ensam om det.

Så jag funderar vidare…

Om det nu är så viktigt att ha olika personlighetstyper (enligt Myer Briggs-skalan) i till exempel en ledningsgrupp. Varför är det inte lika viktigt att ha personer med olika kön, sexuell läggning, nationalitet, klass och bakgrund?

Och vidare, om man hamnar i en situation där man behöver göra ett personlighetstest, i en jobbsökarsituation till exempel. Vad skulle hända om man sa att man tycker ett personlighetstest är lika relevant som ett horoskop. Skulle man få jobbet då?

Jag vet bara att jag är personlighetstypen M.I.A.J (Måste Ifrågasätta Allt Jämt)

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Guda

     /  november 13, 2010

    I mitt fall finns två syften:
    – kunna pratat med folk (så att jag får som jag vill ha det)
    – stå ut med folk (som jag tvingas att umgås med)

    16 typer stämmer till viss del men därimellan finns olika graderingar. Mer eller mindre introvert. Tokanalytisk eller lite lagom.

    Wikipedias beskrivning av mig, INTJ, minoriteten i skalan, är så klockren att det är ruskigt. Sen
    kan alla slåss om vad som är arv och miljö 90/10 är väl det senaste rönet.

    Svara
  2. Ja, rent konkret kan det ju vara bra att veta hur personer fungerar så att man kan fungera tillsammans. Men hur vet man att personer alltid reagerar ungefär likadant i givna situationer? Själv kan jag vara både introvert och extrovert i olika situationer och med olika människor.

    Sen kan man ju tycka att horoskop stämmer ruskigt bra också😉 betyder ju inte att man kan utgå från månen och stjärnorna i anställningssituationer :p

    Svara
  3. Guda

     /  november 13, 2010

    Exakt och det är därför man vid anställning kollar tex ledaregenskaper, på jobbet och ställer jobbrelaterade frågor.

    Mitt problem är att folk inte kommet med en manual. Men jag kan ju ana🙂

    Svara
  4. Jag tycker det är ett lite fyrkantigt sätt att tänka. Jag tänker mig att det finns olika sorters ledaregenskaper och att en person som saknar sådana i ett sammanhang kan vara en alldeles lysande ledare i ett annat sammanhang med andra förutsättningar.
    Det här blir väldigt abstrakt men jag har inte tänkt klart än)

    Därför undrar jag 1. Hur kan man veta att en person har ledaregenskaper utifrån ett förhållandevis simpelt tes?t och 2. Hur vet man att dessa ledaregenskaper kommer vara till nytta i organisationen?

    Dessutom tänker jag att vad som är ledaregenskaper skiljer sig enormt mycket mellan olika kulturer, såväl geografiskt som socialt och börjar man tänka på alla de olika möjligheter och varitanter av människor som finns blir det helt plötsligt enormt svårt att förutsäga vilka egenskaper en person har och hur dessa egenskaper kan vara till nytta.

    Måste fundera lite mer på det här

    Svara

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

