Digital Botox

Det var en gång en värld.

Där den snabbaste nyheten var den som spreds via TV-nyheterna och allt annat hamnade i tidningen dagen efter det hade hänt.

Där vilka nyheter som var viktiga eller inte uteslutande bestämdes på mediernas redaktioner. Av redaktionschefer och ansvariga utgivare.  

Och den som hade möjlighet att göra sin röst hörd var den som hade resurser nog att hamna i mediernas fokus.

Där den lilla människans forum var en halv debattsida långt bak i tidningen.

Sedan kom internet.

Och Gud skapade bloggen.

Och Gud såg att det var gott

Och så skapade Gud Facebook

Och på den tredje dagen skapade Gud Twitter

De nya medierna gav plötsligt den lilla människan en ny verklighet. Plötsligt kunde vem som helst agera sin egen utgivare, skriva vad som helst och hitta en publik.

Den lilla människan kunde också hitta likasinnade eller oliksinnade och genom forum utbyta tankar och idéer och ta del av verkligheter som aldrig förr.

Men friheten var begränsad.

Plötsligt kom PR-konsulter och de företag som köpte deras tjänster  fram till att det den lilla människan skapade i sin nyfunna stora värld kunde vara skadligt. För tänk om alla människor sade vad de egentligen tänkte och tyckte? En sådan insyn kan vi inte uppmuntra, tänkte företagen och började övervaka vad som sades i den nya digitala världen.

Så ormen skapade personal branding.

För ormen var inte så dum. Eftersom han förstod att det inte skulle gå att helt strypa den lilla människans nyvunna kärlek till det fria ordet ville man få den lilla människan att censurera sig själv.

Genom personal branding kunde ormen  få den lilla människan att censurera sig själv helt frivilligt. Och med små små steg gick det som en gång var frihet till att bli en utslätad version av  den digitala verkligheten. Likt digital botox smög sig förändringen på, för att försköna, förbättra och ta bort det smutsiga som kanske kunde misstolkas och användas emot den lilla människan.

Den lilla människans tankar och åsikter blev med tiden lite slätare, lite mindre provocerande och till slut en aning konstgjorda. För den lilla människan visste  ju aldrig vem som läste och kanske kunde  misstolka det som skrevs.

Och debatten som fördes blev kanske lite snällare, och lite tristare i takt med att den lilla människan förstod att friheten hade ett pris, och att en ideologisk ståndpunkt kanske inte var värt att riskera jobbet för.

Och den lilla människan förstod att personal branding var viktigt. Kanske viktigare än den frihet som en gång fanns.

Jag ogillar dina åsikter, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att uttala dem

Evelyn Beatrice Hall

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Tweets that mention Digital Botox « Raftsjö -- Topsy.com
  2. Helt apropå « Raftsjö

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

%d bloggare gillar detta: