Vad är en bra blogg?

Jag har bloggat sedan 2005, om stort och smått (mest smått) och inte en enda gång har jag haft ett uttalat mål med min blogg, i form av antal läsare, kommentarer eller något annat.

Min blogg är min ventil, min plats där jag får skriva av mig och varje reglering av den i form av anpassning till läsaren får mig oundvikligen att tappa gnistan. Jag kan helt enkelt inte skriva för någon annan än mig själv. Och de bästa blogginläggen (helt subjektivt inte med tanke på antal läsare eller kommentarer) är de som kommit direkt ur hjärtat, ur ett behov av att säga något.

Jag började fundera på det igår när jag läste Fredrik Wass inlägg som jag tyckte var en ursäkt för att hans blogg inte hade tillräckligt många unika besökare.

Jag ville säga – det gör inget. Det gör inget om folk inte läser eller kommenterar din blogg, om du inte lyckas producera ett inlägg om dagen eller om du har ”fel” bloggläsare. Även om jag någonstans förstår att om man har ett mål och syfte med sin blogg så vill man förstås se resultat.

Men resultatet med en blogg kan mätas på fler sätt. Ibland kanske det är själva resan som är målet.

I min blogg kan jag kommentera händelser ur mitt perspektiv. Jag är kreatör och redaktör och Gud på en och samma gång. Och vill jag skriva om min nya favoritglass finns ingen annan som kan säga till mig att det inte passar sig.

Ibland kan resultatet med bloggen vara insikter. Insikter om att man för ett år sedan resonerade på ett helt annat sätt än idag. Insikter om att livet och världen förändras och att man själv är en liten liten del i det stora pusslet som är världen.

Ibland kan resultatet av bloggandet vara att man lär känna människor som man känner samhörighet med, eller människor som tycker och tänker på ett annorlunda sätt, som hjälper en att vidga sina vyer och förändrar ens världsbild.

Ibland kan resultatet med bloggen vara att få dela med sig av en länk till något man tycker hela världen borde läsa. Och ibland kan bloggen bara vara ett sätt att för en stund få skriva sin egen verklighet.

Vad jag vill säga är att oavsett om målet med bloggen är att tjäna pengar, stärka sitt eget varumärke eller bara dokumentera sin vardag så måste innehållet vara drivkraft i sig. Målet borde inte vara att skriva ett blogginlägg om dagen utan att skriva för att du har något att säga, oavsett vem som lyssnar (eller inte).

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

