Sharing is caring

… mitt bidrag elitdebatten

Den senaste tiden har det pågått en intensiv debatt om elitism i sociala medier (eller den sk bubblan). Det har inte varit lätt att följa alla tankegångar då diskussionen hela tiden verkar röra sig på olika områden.

Så med risk för att trampa någon på tårna eller tråka ut någon så drar jag det hela ett varv till. Jag tänker inte lägga ut några länkar eftersom jag inte är ute efter att hänga ut enskilda personer, det är snarare trenden jag vill belysa.

Och jag börjar med att definiera vad det är med elitism jag tycker så illa om

Jag har inga problem med att det finns experter, oavsett om det är människor som är experter på kommunikation, sociala medier, kvantfysik eller psykoanalys. Det är helt enkelt bara människor som är extremt pålästa och duktiga på det de gör.

Experterna inom respektive område kan sägas utgöra eliten – det är dem man lyssnar på, vars åsikter och kunskaper förs vidare till fler, helt enkelt för att det är skarpsinnigt och bra.

Bland dem som i sverige är verksamma inom den sociala webben finns ett antal experter som alla är bra på sina områden. De kan vara bra på olika saker som strategi, PR, SEO eller något annat som är viktigt för utvecklingen av den sociala webben.

Men med makt följer också ansvar och det jag tror har fått den här elitismdebatten att börja bubbla är en känsla av självgodhet hos en del av de som själva uppfattar sig som en del av toppen, eliten, bubblan eller vad man nu vill kalla det.

Den här självgodheten, eller föraktet mot dem som har mindre kunskap eller sämre förutsättningar eller helt enkelt inte har varit med så länge tar sig ganska subtila uttryck och är svår att sätta fingret på och därför är det enkelt att påstå att det bara handlar om ”avundsjuka” eller ”jantelag” att ”det är fult att vara duktig”.

Men egentligen handlar det bara om vanliga (o)hederliga härskarmetoder när någon på en hög position (för att plocka billiga poäng bland sina followers)  förlöjligar en nybörjare för att ha använt fel hashtag i fel sammanhang eller använt bloggens kommentarsfält på fel sätt.

Man kan tycka att sådant beteende är fånigt och mänskligt och att gruppdynamiken i sociala medier bara är en spegling av samhället. Och så är det kanske.

Men det som händer när den som ska vara ledande börjar förlöjliga eller ignorera sina följare är att en kultur skapas (och kanske reproduceras?)  där det är roligare att visa hur mycket man tillhör bubblan än att faktiskt välkomna rookies och dela med sig av sina kunskaper.

Jag tror iofs att ett sådant beteende på sikt är kontraproduktivt och att den sociala webben förr eller senare sanerar sig själv. Stänger man ute människor från en gemenskap kommer de förr eller senare bilda nya kluster och hitta nya samarbetsformer vilket de självupptagna helt missar eftersom de är fullt upptagna med att skåda sina egna navlar.

Så mitt råd till alla, rookies som hardcore webbnördar är att visa lite mindre ego och lite mer kärlek till din twitternästa. De flesta av oss gör inte” fel” med flit utan av ren okunskap.

Fler tankar om elitism hittas under hashtag #elit

Brit Stakston skrev härom dan ett bra inlägg  på ämnet elitism och socialamedieexperter

Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Det här är så jävla bra och välformulerat att jag inte vet hur jag ska kunna kommentera det. TACK Anna!

    Svara
  2. Jag håller med Dreadnallen och säger: +1 (som jag sett att man ska🙂 )

    Svara
    • Tack båda🙂 jag vill bara inte att mitt inlägg liksom överskuggar det faktum att jag tyckte sswc var helt fantastiskt bra. Men det gör det väl inte?

      Svara
      • Tvärtom,

        att bry sig tillräckligt mycket om ett fenomen för att problematisera, höja taket och sänka trösklarna är att visa verklig uppskattning. Jag tror att ”det glada budskapet” från SSWC kommer att nå ut på bredare front, om fler tar sitt ansvar att motverka onödig exkludering och fjantig snobbism.

        Dina frågeställningar är både relevanta och modiga. Klart värt att lägga sin energi på att diskutera ett fenomen man verkligen gillar och uppskattar. Jag tror att vi kan hantera även detta perspektiv på ”bubblan” och att många välkomnar en breddning av begreppet ”social mediakompetens”, eller kanske snarare ”medial socialkompetens”?🙂

        Keep your head high!

  1. Några (ganska många) ord om #elitism och #sswc | The Jennie
  2. Snäll elit eller punkterat luftslott | Bisonblog

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

