Vad hände med att bara umgås?

Hittade en länk till en artikel (i tidningen chef) på Twitter i morse om hur man ska nätverka smart på semestern (?!) Och jag blir så trött.

Är det något ord jag ogillar så är det nätverka. Finns det något tråkigare ord? Jag får faktiskt rysningar bara jag tänker på det

För mig är nätverkande ett kalkylerat utnyttjande av en människa på grund av dennes kompetens eller kontakter. Dvs jag pratar/umgås med dig för att du har något som jag vill ha. Inte för att jag tycker att du är en bra person eller för att jag trivs att vara med dig utan för att jag kan använda dig som medel för att nå ett mål. Vilket är helt ok i vissa sammanhang som t ex konferenser eller seminarier som går ut på att knyta kontakter.

Men vad blir det för människosyn i förlängningen om vi applicerar nätverkande som princip på alla våra mänskliga kontakter? Om varje situation där du kan träffa nya människor ses som ett tillfälle att nätverka?

 Betyder fokuset på nätverkande att människor som inte på något sätt kan bidra med kontakter eller öppna karriärmässiga dörrar inte har något värde och därför inte är intressanta att umgås med? Och vad händer med våra värderingar om alla relationer ska mätas och vägas efter vilka ekonomiska värden man kan få ut av dem? Vi har ju ändå bara ett begränsat antal timmar per dygn och i en kultur där nätverksportföljen blir allt viktigare kanske vi riskerar att skapa någon slags social evolution där vinnaren blir den som har flest kontakter i sin nätverksportfölj och förloraren den som inte har något att erbjuda i jakten på kontakten.

Så tragiskt.

Ibland kan jag tycka att man borde damma av Kants kategoriska imperativ och se vänskapen med andra människor mer som mål i sig än som ett medel för framgång.

Kort sagt – jag skiter i vad du kan ge mig, jag vill bara ha din vänskap.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Jonas

     /  juli 13, 2010

    You got it, mate!

    Svara

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

