Varför bara mamma?

Jag är glad att jag inte använde ordet mamma i min bloggtitel. För även om jag bloggar på ett mammaforum och även om jag ju är mamma till två så identifierar jag mig inte först och främst med mammarollen, och jag tycker det är lite sorgligt att nästan varje blogg på mama innehåller just ordet mamma i titeln.

Förmodligen ligger det inte så mycket mer tanke bakom än att bloggarna ligger på en mammaportal men det känns ändå som om vi kvinnor är väldigt duktiga på att pressa in oss själva i en väldigt begränsad kostym som mammarollen ändå är.

Missförstå mig rätt, jag älskar att vara mamma till mina barn men det är ju något som jag bara är, något lika naturligt som att jag är jag, men jag går ju inte omkring hela dagarna och tänker på hur jag ska vara en bra kvinna, eller en bra yrkesarbetare eller en bra sambo, det är jag ju bara.

Jag vet inte vad jag ville säga med det här inlägget förutom att jag tycker mammarollen kan vara lite begränsande

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Jag håller starkt med dig, du har så rätt!
    kram

    Svara
  2. Jag har också funderat på det där med mamma i bloggnamnet, http://it-tjej.idg.se/karriarmorsan/karriar/varfor-karriarmorsa-och-inte-karriarist/, vilket jag ju har och en del av mig tycker det känns lite löjligt men sedan ser jag att mycket av det jag gör gör jag för att jag är mamma. Jag hade aldrig varit med i fotbollsstyrelsen om jag inte haft barn som spelar exempelvis. De får mig också att tycka det är än viktigare att göra karriär för att visa dem vikten av se till att göra det man vill och att man kan ha allt (eller nästan).

    Svara
  3. Mm, jag tycker det är otroligt sorgligt med de som skapar sin personlighet efter sin roll som förälder. Jag är betydligt mycket mig själv än bara mamma, så jag håller med dig till fullo.
    Skulle jag fokusera mitt skrivande, MITT, kring min mammaroll skulle jag försvinna och bli deprimerad.
    Jag är så ofantligt mycket mer. 😉
    Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ha något nick som innehåller ”Mamma till Alice&Sebastian”,
    Det är inte den jag är.

    Svara
  4. kristinakihlstrm

     /  juni 14, 2010

    Mammarollen Kan vara begränsande, men det är också legitimt att göra en massa saker eller skita i en massa saker bara för att man är MAMMA, jag reflekterar utifrån ditt inlägg i mitt senaste blogginlägg.

    Svara

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

