7 saker en förälder avskyr att göra

Läste på allt om barn om 7 saker barn älskar att göra och kom osökt att tänka på alla de saker som jag som förälder förväntas gilla men som jag faktiskt (lite i smyg) avskyr

1. Gå till lekplatsen – jag gör nästan vad som helst för att slippa gå till lekplatsen. Och när jag ändå släpar mig iväg tycker jag att det är så tråkigt så klockorna stannar. Tro mig, jag har försökt leka, gunga gungbräda och gräva med spade men nej – det är inte kul

2. Ha barnkalas – jag säger bara. Finns det nån som inte tycker det är skönt när 10 vrålande ungar har gått hem? Isåfall är det er det är fel på…

3. Gå på föräldramöten – föräldramöten kan vara bra och informativa men allt som oftast är de bara en lång plåga där man måste sitta på alldeles för små möbler, balansera platsmuggar med saft i knät och le trevligt mot föräldrar som man egentligen inte vill prata med eftersom man bara vill hem och slappa framför TVn en onsdagkväll

4. VABBA – visst kan det vara lite skönt att få vara hemma från jobbet en dag då och då mitt i veckan men när barnen snorar konstant och är sjuka i snitt en vecka i månaden då vill man bara sänka den dagisfröken som säger ”jag tycker hon är lite snorig….igen”

5. Laga mat med barnen – jag beundrar dem som orkar laga mat med sina barn. Hos mig slutar det alltid med att nån skär sig på rivjärnet, tappar äggkartongen i golvet, börjar slåss eller gråta. Och går det mot förmodan smidigt så tar det så lång tid att hela familjen däckat av blodsockerfall när maten väl serverats.

6. Gå på förskolans dag/lucia/skolavslutning/barnens dag/föräldrarnas dag/öppet hus/loppis en gång i månaden.
Visst är det trevligt när skolan/dagis anordnar event men det är lite som med melodifestivalen, två gånger om året skulle räcka. Tar man bort alla VAB-dagar och alla sluta-tidigt-på-grund-av-förskoleparty-dagar blir det ungefär en arbetsvecka kvar på ett år. Mymlan beskriver det bra i sin text föräldraskap 2010.

7. Vaccinationer – jag är av den hårdhudade sorten som inte känner när nån sticker nålar, skär i mig eller drar ut flera deciliter blod. Jag tål det mesta, utom att nån läkare gör illa mina barn!
När jag var gravid var jag t om tvungen att gå ut och kräkas när stora tjejen skulle få en sticka avlägsnad ur foten. Det gör inget om ni skär i mig, men rör inte mina barn!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

