Tre anledningar att ogilla akademikerspråk i bloggform

Jag råkade reta upp ett par twittrare igår genom att länka till deras bloggar som exempel på vad jag tycker är pretentiöst, högtravande och pladdrigt i bloggväg. Och egentligen kan jag ju bara strunta i att läsa dem men varför inte kritisera lite? Bloggkritik är väl inte reserverat enbart för Blondinbella och modebloggsmaffian (som iallafall har lyckats bra med att hitta sin publik)

Och här är mina anledningar till varför jag ogillar bloggar skrivna på akademikerspråk

1. Det är omodernt och förlegat – när språkutvecklingen i resten av samhället har gått framåt och förändrats verkar akademiskan ha stått still. Språket kryllar av gamla dammiga uttryck som för längesedan slutat användas av folk utanför universitetsdörrarna

2. Akademiskan är elitistisk och utestängande – nog för att alla grupper kan visa grupptillhörighet genom språket men akademiskan är mer än något annat språk utestängande. Den som inte behärskar termerna kan inte heller delta i diskussionen, men det kanske är det som är meningen?

3. Det tar så oerhört lång tid att komma till poängen – visst det är helt ok om det gäller en avhandling (även om jag ibland undrar om mängden ord i en avhandling inte mest är till för att väcka de likasinnades beundran) men i ett blogginlägg? Kom till saken liksom.

egentligen skulle jag kunna skriva mycket mer om akademikers självgodhet och varför jag ogillar alla sorters grupper som håller sig för sig själva och klappar varandras ryggar i den egna lilla ankdammen samtidigt som de ser ner på pöbeln (oavsett om det gäller journalister, PR-människor, IT-folk eller lidande överklassförfattare som bor i andrahandslägenheter trots att de enkelt skulle kunna köpa sig en lägenhet på typ Kungsholmen) men jag tycker det räcker här.
Dessutom har jag ryggen fri eftersom min egen blogg inte har några som helst ambitioner att vara nåt annat än en dagbok.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

