En webbredaktörs fredag

Eftersom det är många jag känner (inklusive min familj) som undrar vad jag gör egentligen tänkte jag göra som Jerry Siflwer och beskriva en dag i mitt jobbliv (även om alla dagar ser väldigt olika ut ).

6:00 går upp alldeles för sent efter att ha snoozat en halvtimme. Hoppar i duschen

6:15 gör kaffe och letar efter hårtorken som verkar ha försvunnit helt. Dricker kaffe, kollar lite mejl och twitter. De bästa länkarna brukar av nån anledning poppa upp på morgonen. Hittar en bra artikel om fördelarna med sociala intranät som jag sparar bland mina favoriter.

6:30 väcker barn som är lika trötta som jag. Borstar tänder, gör mig i ordning, dricker andra koppen kaffe.

7:06 går till dagis

7:25 inser att hålet i väggen där jag tänkt köpa min frukostmacka har stängt, får åka hungrig till jobbet

7:31 hoppar på pendeln mot Sumpan. Försöker läsa mina mejl i jobbmobilen men kommer på att jag har bytt lösenord och synkroniseringen fungerar inte. Försöker hitta hur jag ändrar lösenordet men ger upp. Förstår mig inte på min Nokia-telefon.

8:00 pendeln fastnar mellan Karlberg och Sundbyberg. Spenderar tiden med att leta applikationer till mobilen (min privata)

8:15 Framme i Sundbyberg. Handlar frukostmacka och kaffe på vägen till jobbet

8:20 Läser jobbmejl och äter frukost. Kollar av intranätet för att se vad som har hänt igår när jag jobbade hemifrån. Blir lite irriterad över att jag måste ha tillgång till min jobbdator för att nå intranätet. Önskar mig ett intranät i mobilen

9:00 dags för möte med en av de nya intranätsredaktörerna. Vi går igenom hur man skapar sidor, länkar till dokument och gör listningar. Mycket att komma ihåg men hon lär sig snabbt. Önskar mig en bättre dokumenthantering än den vi har idag. Vi gör sååå mycket manuellt!

11:30 tillbaka vid mitt skrivbord. Frukostmackan räckte inte långt så nu är jag skithungrig! Såg att jag hade fått ett litet påskägg i mitt postfack (kollar det alldeles för sällan) och aldrig har väl godis varit så gott. Reptilhjärnan tar över och mitt godisförbud har jag glömt. Läser mejl, kollar twitter och företagsbloggen.

12:10 äter lunch med två kollegor på Thaihaket nära jobbet. Det brukar vara gott men idag var det mest starkt. Tröstar mig och mina stackars smaklökar  med en finlatte på vägen tillbaka till kontoret. Kontorskaffet smakar råttgift.

12:55 Tillbaka vid min dator, försöker få till en anpassad rapport för intranätsstatistik i Google analytics. Det går sådär… känner att jag skulle behöva en grundlig genomgång av alla funktioner

13:15 Renskriver företagets interna kommunikationspolicy som jag började på igår och skickar den till min chef. Förhoppningsvis blir den godkänd av ledningsgruppen.

14:00 Planerar in nästa möte med intranätsredaktörerna och börjar fila på agendan. Tanken är att vi ska gå igenom våra avdelningssidor och kartlägga de olika avdelningarnas olika behov. Jag har massor med roliga idéer jag skulle vilja testa men med minimala IT-resurser är det kill-my-darlings som gäller. Svårt att veta vad som ska prioriteras och vad som ger bäst utdelning. Funderar på om det skulle löna sig att börja programmera själv

14:45 Gör lite tråkiga men ack så nödvändiga supportärenden. Uppdaterar en del dokument och går igenom brutna länkar. Korrläser blogginlägg. Önskar mig ännu mer en vettig dokumenthantering som kan kopplas ihop med  intranätet och hoppas vårt sharepointprojekt kommer igång snart. Det är lite fredagslojt och tyst på kommunikationsvdelningen, vanligtvis brukar det vara mycket skratt och prat på fredagseftermiddagar. Men det är nog vädret (för vissa) och jetlag (för andra) som gör oss lite mindre flamsiga.

16:55 Packar ihop för dagen och beger mig till pendeltåget

17:09 sitter på pendeln mot Handen, får trevligt sällskap nästan hela vägen så jag kollar varken mejl eller läser

18:00 Hemma! Gosar med mina älsklingar i soffan och bestämmer att det blir pizza till middag.

Nu orkar jag inte skriva mer men jag skulle gissa att dagen slutar med middag på pizzerian, läggning av barn, någon skön film, lite bloggläsning och kanske en red stripe i soffan.

Trevlig helg!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

