Läser om klass

läser Agnes blogginlägg om klass och önskar att jag kunde skriva ett rappt och välformulerat svar. Men min tid som ordbajsare verkar vara förbi, jag är helt enkelt inte längre intresserad av att klä mina tankar i långa och intellektuella formuleringar. Kanske inte ens korta och ointellektuella formuleringar om jag ska vara ärlig.

Så varför skriver jag alls kan man ju fråga sig? Och det frågar jag mig…

Kanske för att jag tycker att ämnet i sig är intressant och blogginlägget är roligt att läsa och har en hel del poänger.

Själv jobbar jag med något odefinierbart (”jobbar med datorn” som stora dottern uttrycker det), bor i radhus med miljonlån, har bil, åker på semester och identifierar mig fortfarande som arbetarklass. Det spelar ingen roll vilken lön jag har eller vilken position jag än hamnar på, i mitt huvud är jag fortfarande utanför. Inte en självklar del av den verklighet jag rör mig (ganska obekvämt) i.

Kanske är det det dåliga självförtroendet som gör att jag inte längre hoppas på att kunna smälta in och känna mig självklart välkommen i medleklassen. Eller den ständiga oron som kommer av att aldrig ha haft något att falla tillbaka på. Och även om jag skulle ha två eller tre årslöner på banken så känns det fortfarande som en flyktig säkerhet som när som helst skulle kunna försvinna.

Det kanske är en övertolkning att tro att osäkerheten och känslan av att alltid behöva sträva, av att inte ha någon som tar emot en när man faller är en fråga om klasstillhörighet. Kanske är det bara ett personligt drag hos mig som jag vill göra till klassmarkör för att slippa känna mig så ensam. Men jag har ändå en känsla av att jag inte är ensam.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

