Vad är PR?

Jag har aldrig jobbat med PR men nu när jag jobbar mycket med webb och sociala medier infinner sig frågan helt naturligt, vad är PR?

Jag kollar i wikipedia där jag läser följande: Public relations är främjande åtgärder som syftar till att skapa gott rennomé (goodwill) för en person eller en organisation

Så PR handlar alltså om bilden av produkten, företaget eller personen?

I tider där transparens och öppenhet är heta ord funderar jag vidare på vad som händer med PR? För om bilden man vill visa upp skiljer sig väsentligt från verkligheten. Vad händer då?

Är det egentligen bra PR för t ex ComHem att visa upp en bild av företaget (via t ex twitter och andra kanaler) när verkligheten är densamma och kunderna fortfarande har samma problem?

Personligen har jag aldrig varit något fan av yta (vilket förmodligen är jättekasst för mitt personliga varumärke men å andra sidan är jag hellre person än varumärke) och därför tycker jag det är intressant att se vad som händer när företag måste anpassa sig till en ny digital verklighet.

Vad händer när liken i garderoben  inte går att gömma? När företagen inser att allt de gör synas i sömmarna oavsett hur bra säkerhetspolicies man har? Kommer PR-konsulter börja jobba mer med produkt/företagsutveckling än med snygga ord och fraser?

Jag vet inte, som sagt har jag ingen koll på PR över huvudtaget så jag hoppas att den som har bättre koll än jag lämnar en kommentar. Vad är egentligen PR idag?

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

