Vid mitt köksbord diskuterar vi försäkringskassan

jag dricker frukost med laptop, kofot och spackelspade…’

Inspirerad av politikerlilith tänker jag dela med mig om vad vi pratar om vid vårt frukostbord.

Här diskuteras alliansens lyckade strategi att överta den ideologiska makten. I vårt fall har det definitivt fungerat. Jag har blivit ultraliberal och skriker numera ”jag vill inte betala ett öre i skatt” och ”show me the money”. Så vad är det som har gjort att jag har gått från idealist till fullständig egoist?

Försäkringskassan

Att göra om försäkringskassan från en iofs ganska illa men ändå fungerande myndighet till ett under av kaos har varit det mest geniala draget en moderat regering har kunnat göra. Jag ska ge ett exempel…

För några år sedan när man införde e-legitimation på försäkringskassan gick det till såhär: när barnen var sjuka loggade du in på dina sidor, anmälde vård av barn, undertecknade anmälan och skickade in den på ca 5 minuter. Efter ett par dagar dök det upp ersättning från försäkringskassan. Ibland råkade man ut för en stickkontroll och fick skicka in ett papper från arbetsgivaren. So far so good…

Såhär ser det ut idag: när barnen är sjuka loggar du in på dina sidor, anmäler vård av barn, efter några dagar dyker det upp papper från försäkringskassan som ska fyllas i av dig, förskola/skola och skickas in till försäkringskassans inläsningscentral i Östersund, sedan ska du återigen logga in på dina sidor och begära ersättning för vård av barn.

Ärendet hamnar i en hög nånstans och efter x antal veckor (om dina papper inte har försvunnit på vägen till försäkringskassan eller fastnat i inläsningscentralens maskin) behandlas ditt ärende och utbetalningen kan ta allt från 4 veckor till några månader.

Slutsats: det är så jävla jobbigt att ha med Försäkringskassan att göra att man gör allt för att undvika det. För det första är det inte kul att känna sig anklagad som fuskare tills motsatsen bevisats och för det andra vet man aldrig om man får någon ersättning även om man följt alla steg i processen.

Hos oss löser vi det som så att jag som har möjlighet att jobba hemifrån gör det så ofta det går när barnen är sjuka, alternativt får de gå på dagis/skola trots förkylning och rinnande näsor eftersom vi faktiskt inte har råd att vara utan en halv månadslön på obestämd tid.

Det som har hänt mig är alltså en ideologisk omsvängning. Innan var jag helt klart för sociala skyddsnät men nu när jag av egen erfarenhet vet att det är meningslöst att ha något med vare sig försäkringskassan eller arbetsförmedlingen att göra* tycker jag att det är bättre att jag får betala mindre i skatt och lösa problemen själv när de dyker upp

Så, bra jobbat alliansen, jag applåderar!

*jag var mellan jobb i två veckor och tanten på af tyckte helt allvarligt att jag 1) skulle flytta till en annan del av landet 2) skulle söka jobb som receptionist eftersom man får skriva mycket då… sedan frågade hon om jag hade provat att söka jobb på nätet

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Ha ha, jag instämmer i frustrationen över ett välfärdssystem som för länge sedan brakat ihop. När de sociala skyddsnäten inte längre levererar som det var tänkt, infinner sig såklart frågan ”vad är det jag betalar för egentligen?”

    Min åsikt är att både Arbetsförmedlingen, Försäktrngskassan och Socialtjänsten har gjort sitt och bör snarast möjligt avvecklas.

    Samtidigt vore det ju tragiskt om
    mat på bordet, tak över huvudet och hjälp att komma på
    fötter upphörde att vara en medborgerlig rättighet och istället betraktades som en uppgift dör diverse välgörenhetsorganisationer.

    Vi behöver ett socialt skyddsnät som fungerar i enlighet med kravspecen och som inte missar att tillvarata individens egen drivkraft och förmåga till självhjälp utifrån hennes egna villkor och förutsättningar!

    När ilskan lagt sig hoppas jag kunna värva dig till den socialliberala sidan. 🙂

    Svara

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

