Memory lane…

Inspirerad av alla andra tänker jag göra en kort summering av mitt 00-tal – decenniet då jag blev vuxen.

2000
Firade millenieskiftet med ett par flaskor skumpa vid slussen (som alla andra). Det var svinkallt kommer jag ihåg men någon milleniebugg såg vi inte skymten av.
På sommaren träffade jag en lång, blond, lite blyg kille som jag åkte ifrån eftersom jag hade bestämt mig för att plugga spanska i Malaga.

2001
Kom hem från Spanien i maj men var bostadslös eftersom jag hade hyrt ut min rivningslägenhet. Bodde ett par månader hos mina föräldrar i Halmstad och jobbade på McDonalds. Festade mycket men längtade tillbaka till Stockholm och den långa killen som jag återupptagit kontakten med.
Till hösten flyttade jag till en andrahandslägenhet i Malmö och pluggade statsvetenskap, men det varade bara en termin. I december tog jag mitt pick och pack och flyttade in till min egen stockholmare,

2002
Började 2002 som arbetslös men höll på att klättra på väggarna och fick i februari jobb som brevbärare. Blev plötsligt gravid och eftersom älsklingens etta kändes lite liten redan för två började vi leta lägenhet.
Köpte vår första lägenhet, en trea hundra meter bort och flyttade in i Augusti. Bebis var beräknad att födas 24/12.

2003
Började 2003 snopet nog fortfarande som höggravid men kl 6 på morgonen den 2 januari 2003 gick vattnet och 10:14 såg Lea Solveig dagens ljus. Spenderade det följande året mest med att vara föräldraledig förutom ett litet inhopp som brevbärare under sommaren. Men brevbärarslitet kändes trist så jag gjorde högskoleprovet (med 1,9 i resultat) och började kolla utbildningar.

2004
Började plugga på södertörns högskola. Programmet var Samhälsstudier med praktisk journalistik, en blandning av journalistik och idéhistoria. Träffade massor av nya vänner och bekanskaper som jag fortfarande har med mig. Började för första gången i mitt liv träna. På Najaden i Handen och där fastnade jag sen.

2005
Fortsatte plugga och jobba extra som brevbärare och vi började renovera badrummet i lägenheten. Startade min första blogg i juni, den skulle komma att hänga med ett bra tag.
Spenderade semestern på Hultsfredsfestival med älsklingen och kompisar.

2006
Ett år av intensivt pluggande och jobbande. Bloggade mycket och fick många härliga bloggvänner, som tyvärr alla har slutat blogga nu.
Fick världens bästa vänner (Stina och Jenny) och startade webbtidningen Slummer som tyvärr inte finns längre.
Fågelinfluensan var årets snackis, jag blev faster och skrev C-uppsats om kvinnosynen i proggrörelsen. Sverige tog OS-guld i curling.

2007
Fick mitt första journalistjobb, ett halvtidsvikariat på Sekotidningen, sa upp mig från mitt fasta brevbärarjobb. Förvandlingen från ung student till självklar medlem i medelklasskollektivet gick snabbt och jag förvandlades till Linda Skugge.
Åkte på min första utlandssemester med älsklingen, det blev en weekend i London.
Blev äntligen klara med köksrenoveringen och började drömma om hus istället. Drömhuset dök upp och i September flyttade vi till vårt eget lilla funkishus.

Blev gravid men fick missfall i v 10. Fick inte förlängt vikariat på tidningen (pengabekymmer) och hela hösten gick i svart och grått. För att ha något att göra började jag praktisera på Vi Föräldrar.

I oktober blev jag gravid igen, denna gång med mycket ångest och nervositet som följd de första månaderna.

2008
Började 2008 med nytt jobb som support/webbnisse vilket senare utvecklade till någon slags webbredaktör på Resdagboken. Var redan gravid när jag började och jobbade ända fram till v 38. Gissa om jag var glad när jag äntligen fick gå på föräldraledighet.
Den 26 juni (två dagar före min 30-årsdag) föddes Molly Sonja, världens mest perfekta bebis. Hon föddes kl 13:07 och vi hann faktiskt hem till kvällens semifinal i fotbolls-EM när Spanien slog Ryssland.
Spenderade resten av året med att vara föräldraledig, träna och mammafika.

2009
Fick nytt jobb som webbredaktör på Europeiska. Skolade in Molly på dagis i juni och Lea började skolan! (hon föddes ju nyss?). Startade mitt nya jobbliv med ny blogg. Lärde mig mobilblogga och provade mitt livs första brudklänning. Bröllopsplaneringen tog fart på riktigt?
Blev äntligen med ring! Och startade ännu en ny blogg.
Började microblogga under mitt nya alterego argbuggen.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

