Hej kroppen

Jag var 24 år när jag lärde känna min egen kropp.
Fram tills dess hade min kropp mest varit ett onödigt ont, något fult, tjockt och hemskt som jag mest ville bli av med (och då var jag inte ens direkt överviktig).

Jag har aldrig varit någon aktiv människa. Visst gick jag på ridskola som liten men skolgympan var något jag fasade inför. Så fort det kom till orientering, kast med liten boll, fotboll eller innebandy kände jag mig dum, klumpig och dålig.
Att jag skulle kunna utöva sport fanns inte på kartan.
När jag var 18 och jobbade på McDonalds fick jag ett ryck och köpte ett gymkort på Sats eftersom vi hade företagsrabatt. Jag var där en gång och hämtade ut kortet men gick inte och tränade alls eftersom jag tyckte det var så jobbigt att behöva visa hur dålig kondis jag hade för de andra på gymmet.

När jag var 24 blev jag gravid med mitt första barn. Först då fick jag nån slags kroppsuppfattning. Trots att kroppen förändrades och svällde och blev jättetjock kände jag för första gången att jag hade användning för min kropp. Den var inte bara fet och ful och ivägen.
Efter att ha genomgått en förlossning kände jag mig plötsligt stark och oövervinnerlig. Min kropp hade presterat något. Jag hade gått igenom fruktansvärda smärtor utan någon som helst bedövning och klarat mig helskinnad ut på andra sidan!

Under föräldraledigheten började jag så smått träna på det lokala gymmet. Och jag älskade det! Jag sprang på gruppträningar, lyfte vikter och gick på spinning och jag var inte sådär dålig och värdelös som jag alltid hade inbillat mig. Det satt alltså inte i kroppen utan i huvudet

Min kropp ser precis likadan ut som för 6 år sedan (ok, kanske lite tjockare efter två barn) men ändå tycker jag mer om den nu än jag gjorde då. Jag tycker om att röra på mig, att ta ut mig till max, att känna blodsmak och mjölksyra. Och jag tycker om min kropp för att den är frisk och stark och låter mig göra det. Med eller utan bilringar.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

