Läsvärt om journalistik och sånt

Samtalet kring framtidens journalistroll fortsätter och jag följer den med stort intresse även om jag för tillfället inte känner att jag har varken tid eller lust att engagera mig i den.  Men det har skrivits en hel del bra och intressanta saker i ämnet på sista tiden som jag tänkte dela med mig av.

Häromdan var det också diskussion om bland annat #ajour på publicistklubben, det går också att titta på här. Och för alla som kanske jobbar med media eller bara som jag är intresserade av journalistik rekommenderar jag Sveriges första knytkonferens om journalistik Trollen och rollen den 19 november i Sveriges Radios lokaler.

Själv har jag andra saker för mig (läs husrenovering) men hoppas på att det kommer twittras och livesändas eller kanske bloggas från konferensen i efterhand.

Min förhoppning är att det i framtiden kommer komma nya tekniska innovationer och affärsmodeller som gör att vi fortfarande om några år kommer ha en bra kvalitetsjournalistik som höjer sig lite över retweetade youtubeklipp.

Om Spotify kan tjäna pengar på musiklyssnande, varför skulle inte bra journalistik kunna betala sig? Varför inte ett Spotify för mediekonsumtion? Skulle det vara så otänkbart?

Lämna en kommentar

Kommentera

  • Arkiv

  • Kategorier

  • Meta

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

